Nieuwsbrief maart 2019

Het Thematisch Netwerk Internationaal (TNI) is het platform voor alle liberaal denkenden in Nederland met interesse in Buitenlandse Zaken, Europa, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.

TNI Nieuwsbrief maart 2019

Ook de komende periode organiseert TNI weer een aantal bijzondere evenementen, waaronder ons jaarlijkse symposium met de Telderstichting met als thema China.

Daarnaast organiseren we een meet-up met de nieuwe kandidaten voor het Europees Parlement en de verplaatste bijeenkomst met Watergezant Henk Ovink. Ook maken wij jullie ook graag attent op de bijeenkomst van het LIGN met onze minister van Buitenlandse Zaken Stef Blok, en op de kick-off bijeenkomst van het Thematisch Netwerk Defensie met Staatssecretaris Barbara Visser en Eerste Kamerlid Frank van Kappen.

Ten slotte starten wij een werkgroep voor leden met expertise of ervaring in het Midden-Oosten. Graag nodigen wij je uit om je hiervoor aan te melden.

I. China symposium, 12 april
Op vrijdagmiddag 12 april organiseren TNI en de TeldersStichting een China Symposium. Tijdens de bijeenkomst gaan we in gesprek over Chinese en Westerse waarden, China’s blik op de wereld, en de relatie tussen China en Europa. Drie bekende gastsprekers nemen deel aan het symposium:

·       Jonathan Holslag: politicoloog, Chinakenner en bijzonder adviseur van de Europese Commissie

·       Henk Schulte Nordholt: sinoloog en publicist

·       Allard Wagemaker: Kolonel der mariniers, wetenschapper, voormalig defensie-attaché in Zuid- en Centraal-Azië.

Het volledige programma vind je via deze link.

Locatie: Carlton Ambassador Hotel (Sophialaan 2, Den Haag)
Tijdstip 14.00u-17.00u (inloop vanaf 13.30u)
Aanmelden: het symposium is gratis toegankelijk, maar het aantal beschikbare plaatsen is nog zeer beperkt. Bevestiging van deelname is op volgorde van aanmelding. Meld je daarom snel aan via mijnVVD.

II. Overige events

Bijeenkomst LIGN met minister Stef Blok, 1 april
De Liberal International Group Netherlands (LIGN) organiseert op maandagavond 1 april een bijeenkomst met minister van Buitenlandse Zaken Stef Blok met als titel: "Europa in een Woelige Wereld". Na afloop van de lezing is er gelegenheid tot het stellen van vragen. Aansluitend vindt er een borrel plaats.

Locatie: Wijnhaven gebouw (Campus Den Haag, Turfmarkt 99, Den Haag).
Tijdstip: 20.00 – 22.00u (inloop vanaf 19.30u)
Aanmelden: Aanmelden kan via lignederland@gmail.com

Kick-off bijeenkomst Thematisch Netwerk Defensie, 16 april
Op dinsdagavond 16 april organiseert het TN Defensie haar kick-off bijeenkomst. Staatssecretaris van Defensie Barbara Visser opent de avond. Daarna neemt Eerste Kamerlid Frank van Kappen ons mee in de hedendaagse geopolitieke ontwikkelingen en de betekenis daarvan voor Nederland.

Commodore Osinga, Hoogleraar aan de Nederlandse Defensie Academie, zal hier een militair-operationele beschouwing aan toevoegen. Steven Adriaansen, burgemeester van Woensdrecht, vertelt wat onderhoud aan de F-35 op vliegbasis Woensdrecht economisch betekent voor zijn gemeente. We sluiten af met een reflectie op de verschillende onderwerpen door Tweede Kamerlid André Bosman. Aansluitend vindt een borrel plaats.

Locatie: Nieuwspoort (Lange Poten 10, Den Haag)
Tijdstip: 19.00u-21.00u

Aanmelden kan via mijnVVD.

Save the date: Meet-up met nieuwe kandidaten voor het Europees Parlement, 17 april
Over twee maanden stemt Nederland voor een nieuw Europees Parlement. Als VVD hebben we een sterke kandidatenlijst met een aantal nieuwe gezichten, waaronder onze lijsstrekker Malik Azmani.

Tijdens deze bijeenkomst presenteren de nieuwe kandidaten zich en gaan we met hen in discussie. Wat drijft hen om voor een zetel in het EP te gaan? Wat zien zij als de belangrijkste uitdagingen voor de komende jaren? Waar willen zij zich in Europa hard voor maken?

Deelnemers aan deze bijeenkomst zijn o.a. Malik Azmani, Bart Groothuis, Liesje Schreinemacher, Catharina Rinzema en nog vele anderen.

De bijeenkomst zal plaatsvinden op woensdag 17 april in de avond. Locatie en tijdstip worden zsm bekendgemaakt.

Save the date: Bijeenkomst met speciaal watergezant Henk Ovink, 3 juli
Woensdag 3 juli is de nieuwe datum waarop TNI een bijeenkomst organiseert met Watergezant Henk Ovink. In zijn lezing ‘Water, peace and security’ gaat Dhr. Ovink in op de vele rollen die water speelt in een wereld die door klimaatverandering in rap tempo verandert.

Het event zal plaatsvinden in de avond in Den Haag. Locatie en tijdstip worden nog bekendgemaakt.

III. Actief worden in de werkgroep Midden-Oosten binnen TNI?
Het Midden-Oosten is volop in beweging. De golven van de transities in de regio dreunen na in Europa en Nederland. Qua geopolitiek is het één van de meest complexe regio’s ter wereld. Vandaar dat wij binnen TNI een speciale werkgroep willen oprichten.  Heb jij expertise of ervaring in het Midden-Oosten? Lijkt het je interessant om onze politici te adviseren en events te organiseren? Doe dan mee en neem contact met ons op via secretaris@internationaal.vvd.nl.

We hopen je snel te zien op onze events!

Ruben Brekelmans
Willem de Grave